De Boeddha houdt een bloem omhoog (Mumonakan, Case 6)

In afwachting van een toespraak voor de samengestroomde menigte draait de Boeddha een veldbloemetje om en om in zijn hand. Slechts één iemand, Mahakasyapa, beseft dat daarmee de toespraak al helemaal gegeven is. Lezen


Een helderheid van horen en van zien (Ida Gerhardt)

Ik ben zómaar met groot verlof geweest, anderhalf etmaal op een paar uur na; en tevens werd mij onverwacht verleend een helderheid van horen en van zien waaraan ook het geringste niet ontging, al was het maar een varentje in de voeg van een vervallen muur. Zo schreef de dichteres Ida Gerhardt naar aanleiding van een bezoek aan Zutphen. Een opmerkelijk gedicht. Lezen


De grote weg is niet moeilijk (Hsi Sin Ming)

De oude zenpatriarch zegt dat de weg niet moeilijk is voor wie geen keuzes maakt. Het gaat daarbij duidelijk om iets heel anders en diepers dan de triviale keuzes waar ons leven doorgaans om draait. Hij heeft het over het fundamentele 'ja', als dragende grond onder al hetgeen dat de werkelijkheid ons ononderbroken biedt, over de ruimte van dit 'ja' waarin alles - dus ook het jaarlijkse bezoek aan de tandarts - zijn plaats en reden, zijn noodzaak en zijn inherente 'ja' of 'neen' heeft. Lezen


Seijo en haar ziel zijn van elkaar gescheiden (Mumonkan, case 35)

Achter de wolken is dezelfde maan, bergen en dalen zijn verschillend, alles is gezegend. Duizendmaal gezegend. Is dit er één? Zijn dit er twee? Aldus de oude Mumon. Maar hij heeft gemakkelijk praten. Lezen


De Grote Bodhisattva van Mededogen is één en al handen, is één en al oog (Pi Yen Lü)

Volgens de mahayana-doctrine is Avalokitesvara een wezen dat alle gebeden van mensen in nood aanhoort en zijn eigen ingaan tot het nirvana, de uiteindelijke uitdoving, uitstelt tot hij elk mens op aarde Verlichting heeft laten bereiken. Maar waarom heeft dit duizend ogen en duizend handen? Lezen


De geest van de beginner

‘De geest van de beginner’ is nog zo een geliefd begrip uit de zentraditie waaraan we met zijn allen graag lippendienst bewijzen. Tot het moment waarop je zogenaamde beginnersgeest je vooral met je mond vol tanden laat staan en je je duur/zuur verdiende inzichten moet loslaten omdat ze niet langer sporen met hoe je de dingen nu moet voelen en zien. Je kunt wel proberen de werkelijkheid te doen beantwoorden aan hoe je erover dacht maar je kunt beter – hoewel dat een veel grotere krachttoer is die geduld vergt en overgave en lijdzaamheid – je gedachten laten sporen met de werkelijkheid. Lezen


Bij het einde van een werkingsjaar

De zenweg opent zich enkel door ‘m te gaan. Hij is niet voorgevormd als een makkelijke gps-koers die je maar hoeft te volgen. Je kunt niet op voorhand bepalen hoe de stappen zullen gaan. Je kunt het pad van zen enkel gaan dankzij en in groot vertrouwen, groot geloof en grote inzet. Want de weg vleit zich natuurlijkerwijs tegen je voet. Maar terugkijken kan natuurlijk wel. Lezen